Celoroční pneumatiky

Celoroční pneumatiky

Přezouvání pneu na autě ze zimních na letní či naopak nemusí být jen dilematem spojeným s uživateli kabrioletů. Někdo na začátku zimy zaparkuje své auto do garáže a vytáhne ho až na jaře. Protože v zimním období jezdí nerad nebo jen velmi málo. Přezouvat na počátku zimy auto jen proto, že bych možná někam musel jet po sněhu a náledí? To je dost drahý a poměrně zbytečný sport.
 
Celoroční pneumatiku asi nejvíc ocení řidiči s malým ročním nájezdem. Ta je určitým kompromisem mezi letní a zimní pneu. Kompromis tkví především ve vlastnostech. Celoroční pneu tedy není určena pro dravce zasněžených horských cest, ani pro trhače asfaltu přímořských letovisek.
 Zasněžené cesty.
Pokud zvažuji, zda celoroční pneu koupím, musím na pomyslnou misku vah položit to, co mi to přinese, a na druhou to, co ztratím. Tedy klady a zápory zvoleného řešení. Jaké jsou?
Klady:

  1. Na jaře a na podzim odpadají náklady na přezouvání pneu.
  2. Nemusím mít sadu disků na letní a další sadu na zimní pneu. A pokud mám čidla měření tlaku pneu ve ventilcích, znamená to, že nemusím mít další sadu těchto čidel. A nemusím se ani o ně starat, protože baterie v těchto čidlech vydrží řádově dva roky. Jen baterie ale vyměnit nelze. Mění se celá čidla a sada vyjde pro běžný vůz na cca 2 až 3.000,- Kč.
  3. Častější výměna. Pneumatika si zachovává své vlastnosti po dobu 3 až 5 let, pokud je správně skladována a pokud není používána. Z uvedeného lze dovodit, že po 2 letech již jezdím na starých gumách. Naše zákony však hranici životnosti pneu nijak nestanovily.  

Zápory:
1.      O něco horší jízdní vlastnosti, musíme se s tím naučit počítat.
2.      Pneu obvykle sjedu jen na hloubku zimních 4 mm. V létě by tedy ještě možná mohla jezdit.
 
Jak celoroční pneumatiku poznám? Je to podle označení na boku běhounu pneumatiky, tam kde jsou i ostatní údaje jako je její rozměr, výrobce atd. Možná označení pro zimní pneu jsou dvě:
1.      Označení M+S znamená "Mud and Snow", tedy bláto a sníh. Pneu má lepší vlastnosti na sněhu a ledu než běžná pneumatika. Tyto vlastnosti však nejsou nijak definovány ani měřeny. V České republice je označení M+S uznáváno jako označení pro zimní pneu. Jinak tomu může být v ostatních státech. Například Německo toto označení pro zimní pneu neuznává.
2.      Označení symbolem sněhové vločky a sluníčka. A to je to podstatné. Vlastnosti těchto pneumatik musí být prokázány v testech a výsledky musí splňovat předepsanou normu.
 Kabriolet a letní den.
Ani u celoroční pneumatiky však nelze zapomínat na předepsanou hloubkou vzorku. Stále platí, že hloubka vzorku v létě nesmí být nižší než 1,6 mm , v zimním období pak nižší než 4 mm. Konečné rozhodnutí je na každém z nás.